Tak och topplock W111 220Sb

Annonsera efter MB-delar

Tak och topplock W111 220Sb

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2017-08-08, 17.58.07

Tänkte försöka utveckla bilen lite och söker därför tak med original taklucka till W110-111 sedan.
Bra om innertak finns men det får ordnas annars.

Ska även få ordning på originalmotorn, 180.941, söker därför ett topplock.
Det har nr A1800106020 med Ɛ = 8,7. Numret finns dock inte på EPC, men
det verkar som att A1800106020 är det senaste. Föregångare tycks vara:
A180010-8520, -7720, -6220 och -7420. Jag är lite oklar över skillnaderna.
Jag har duplexkedja till kamaxeln. Ett par av avgasventilerna har fina sprickor
i kanten, måste man byta alla eller bara de skadade?
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Tak och topplock W111 220Sb

UNREAD_POSTav sl500 » 2017-08-11, 13.12.31

eftersom din bil är så mycket modifierad å inte orginal längre så hade jag monterat i em m180 från w114 230.6 senaste uppdateringen av m 180 med nya ventilmekanismen mm. riktigt bra motor passar rakt av,
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5719
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Tak och topplock W111 220Sb

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2017-08-11, 21.58.21

Jomen Sylwe, jag har redan en 180.954 på plats, inga större problem att byta.
Men den dånar nåt förfärligt, över 85 är det jättehög ljudnivå.
Det blev bättre med 3,69-bakaxeln som sänkte varvtalet med 10%, den funkar bra,
men måste låta byta tätningen till kardanaxeln.
Tänkte kanske återställa motorn för att backa tillbaka till "matching numbers".
Kanske åker originalförgasarna med choke tillbaka också.

Bakaxeln är inte original förstås, men det är bara innandömet som skiljer,
har en nivomat som inte fungerar så det är vanlig fjäder. Går den att reparera,
det var väl ett tillval på modellen?

Vet inte om jag orkar bygga tillbaka till enkretsbromsarna igen, bytt alla
tätningar och nylimmade belägg runtom, men det känns bättre med 2-K.
Tycker jag kan kompromissa med original när det är en säkerhetsfråga,
det har jag inga problem med, även om endast bakre kretsen har dålig
bromsverkan.

/Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Tak och topplock W111 220Sb

UNREAD_POSTav sl500 » 2017-08-11, 22.15.47

dånar vad har du då gjort den ska ju gå silkeslent.
w111 har enbart haft fjäder på bakaxeln nivåmaten kom 68 med w108 280.
går inte att reparera återvinningen,
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5719
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Tak och topplock W111 220Sb

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2017-08-11, 23.29.58

Nähä, med den motorn har jag inte gjort nåt. Den hade suttit i en 230S och enligt
uppgift relativt "nyrenoverad", men vad, hur och när det gjorts vet jag inte.
Från början hade motorn suttit i en 230.6
Den gamla, originalet, lät rätt mycket också, så det var ingen dramatisk skillnad
efter jag bytt, men nu tror jag att bullret ökat, eller också är öronen trötta o känsligare.
Toppen såg lite trist ut så Sture Carlsson rekommenderade byte innan renovering.
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal


Återvänd till MB delar köpes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron