Packbox till insprutningspump

W 108/109 1965-1972

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2019-04-01, 21.42.03

Lång historia. Väth kom efter ett halvår tillbaka med beskedet att min pump hade en mängd sprickor i gjutgodset. Jag fick då köpa en annan bättre begagnad pump som sändes till Tyskland för genomgång och kalibrering. I måndags fick jag hem pumpen och i torsdags kunde jag starta bilen. Går som en dröm! Vi ses på träffarna i sommar :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 64' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 29' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 41' mil)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 718
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav Marie » 2019-04-01, 22.20.48

Grattis! (men troligen inte gratis)
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2019-06-06, 20.42.43

Tack Marie!
Nu är ju bilen dryga 50 år gammal så igår blev det slutbesiktning, sista besiktningen godkänd U.A. :)

Idag var det Motorhistoriska Dagen i Hälsingland (liksom på andra håll i landet), och Amelias kraftfulla 6.3 fick sota ur sig lite på Riksvägen, hon spinner och mullrar gott!
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 64' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 29' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 41' mil)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 718
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-08-19, 22.59.33

Liten uppföljning efter dryga två år med renoverad insprutningspump:
1) Insprutningspumpens oljesticka visar alltid rätt nivå, med ren och fin olja,
2) Motorn startar alltid direkt, även efter ett halvårs vintervila, även på bara 4 cylindrar,
3) Det är lite kinkigt att ställa CO-halten på tomgång, motorn verkar föredra ungefär 4%,
4) Det är viktigt att synkronisera gasreglagets länkage, glappande kulleder är inte bra.

Apropå (2) så gjorde jag en noggrann kamvinkelinställning efter byte av båda brytarparen (16 grader per par).
Apropå (3) så använder jag en hobbymässig CO-mätare, vet inte hur exakt den mäter egentligen.
Apropå (4) så har jag beställt ett antal nya kulleder till gasreglaget, hoppas på ännu bättre gång med dessa!

För övrigt är det ju härligt att fylla tanken med bortåt 100 liter av årets färska 98-bensin och dra iväg med fullgas :)
Jodå, denna 1968 års modell är extrautrustad med diffbroms, annars skulle jag inte våga ge fullgas på fuktig asfalt!
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 64' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 29' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 41' mil)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 718
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav lagolag » 2023-01-21, 13.09.19

Har samma problem som beskrivits här att det läcker in motorolja i bränslepumpens oljebehållare som gör att olja trycks ut genom luftfiltret och leder till olja kommer ut.
Jag har löst detta genom att leda vidare den läckta oljan till en separat oljeburk som jag kan tömma när den är full. Jag resonerar som så att pumpen alltid har olja och då funkar smörjningen och pumpen får ny olja varje år vilket borde leda till att insprutningssystemet har fräschare olja än de som hade funnits i separata stänkbehållaren och att där alltid finns olja, inbillar mig att många missar att byta denna olja.
lagolag
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2008-12-04, 23.39.24
Ort: Gbg-Askim

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-01-22, 19.10.43

Jo jag funderade på en lösning liknande den du beskriver, den hade säkerligen fungerat om det bara var packboxen som var problemet. Dock hade ju min pump en mängd sprickor i godset så bilen hade nog inte gått så länge med sådan lösning.

Vilken typ av pump har du på din bil?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 64' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 29' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 41' mil)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 718
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Föregående

Återvänd till W 108/109

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron