OK – så fick jag då hem en kopia på vagnkortet. Min lokala MB-handlare var behjälplig i detta. Tack MB!
Mycket intressant finns att utläsa. Det som är roligast är att det är stämplat ”28. April 1971”. Man kan anta att det får gälla som byggstart eller färdigställandedatum – vilket vet jag inte. Byggstart för denna modell sägs vara just april och med det låga nummer som denna har stämmer det bra. Vad jag kan tolka så var den beställd som den 60: e bilen av denna typ – men det återstår en del forskning för att säkerställa detta.
Kaross och HT i 050 vilket är en kod som användes fram till 1972 för ”weiss/polizeiweiss”.
Inredning kod 168 som betyder 1 = MB-tex och att den är röd (surprise...).
Kod 416 = levereras med monterad hardtop.
Kod 524 = Lackkonservierung (Fahrzeuge wurden für Schiffstransport mit Cosmolin-Wachs besprüht) dvs. extra lackskydd för skeppstransport.
Kod 573 = nackstöd, höger och vänster.
Kod 614 = ”bifocal bulb type 107” vilket bör vara avbländningsbar H4.
Kod 624 = version för Sverige(*)
Kod 667 = VEII = ”Versand Export II für Schiffstransport” vilket betyder skeppstransport utomlands.
Kod 740 = svart cabtyg.
Den var utrustad med Dunlop-däck (5st)
Strålkastarna var tillverkade av Bosch.
Det betyder att radio (och antenn?) inte var med från början utan monterades i Sverige före leverans till kund eller senare – vilket i sin tur kan förklara varför antennen sitter bak och inte vänster fram vilket var standard från fabrik, om de var med från början, på dessa tidiga.
* Undersökningen av vad ”624” – version för Sverige – innebär har kommit lite längre. På en tysk Mercedes-site har en svensk Pagoda-ägare ställt frågan (redan 2004) avseende sin bil från 1970. Svaren var intressanta och som jag ser det sannolika även för min från 1971 – kanske med någon variation då det är olika modeller. 624 eller 62/4 ger hårdare fjädring, ingen radio men radioförberedd (apropå ovan), säkerhetsbälten och nackstöd. Känns sannolikt även om min har nackstöd separat i vagnkortet.
Vidare på samma ställe hittade jag:
”Wegen den Radio, der Händler Philipson in Schweden baute Blaupunkt Radios ein, ob der Kunde ein Radiogerät bestellt hatte.
Ein Gesetz war, Gummilappen (stänklappar min anm.) muss hinter die Hinterräder angebracht sein. Philipson machte die sonder, schön schwarz mit weisser Stern
Philipson hatte auch eigene Chrom-Endtöpfe mir Stern für der Auspuff, die sind mit Winkel zur Boden”Vilket var kompletterat med bilder på stänklappar och avgasslutrör. Stänklappar är såklart inget jag kommer att satsa på men mina nedvinklade slutrör kommer i en helt annan dager! Dessa är av exakt den typ som anges och visas på bild. Det som gör att mina är för mycket nedvinklade är att det någon gång bytts slutdämpare och den har i sig nedvinklade rör. Det gör att det blir dubbel nedvinkling. Där fick jag något att fundera på. Jag tycker att de raka rörändar som dessa tidiga har är snyggast men då mina rör faktiskt är från Philipson och original till bilen – i Sverige - kommer saken kanske i ett annat ljus... Om jag bestämmer mig för dessa så måste jag antingen byta slutdämpare eller låta svetsa dit raka anslutningar för att få dem i ”rätt” vinkel. Det måste jag å andra sidan även om jag väljer raka slutrör. Spännande valmöjligheter!
Kvar att utreda (som jag ser det nu): bl. a. när kom aluminiumfälgarna att monteras - då dessa skulle varit med på kortet om de varit med från början - och höger backspegel.
Fortsättning följer…