Ny här och med en 350 SL 1971

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Ny här och med en 350 SL 1971

UNREAD_POSTav Sindbad » 2017-07-31, 09.29.07

Ny här och med Mercedes. Dock inte ny med hobbybilar. Haft ett uppehåll men dragningskraften blev för stor. Letade länge efter rätt bil och hittade den till slut.

Äger nu sedan en kort tid en tidig 1971 350 SL. 9200 dokumenterade mil. Hade gått 6000 mil 1976 och resterande sedan dess. Kod "624" - "version for Sweden". Tagit ut allt som finns via riksarkivet för både gamla registreringsnummertypen och den nuvarande.

Vit med röd inredning och manuell låda. Inte en rostfläck. Finns lite att göra för att jag skall vara nöjd. En del smått rent tekniskt och andra lite mer estetiska saker. Just nu byts en del el-ledningar av nödvändighet. Sedan kommer jag att byta avgasslutpipor. Dessa tidiga har raka slutrör. Närmast efter det är en uppsättning nya däck utan vit rand. De som sitter på är riktigt gamla. Det blir nog Vredestein Classic Sprint.

Bild
Senast redigerad av Sindbad 2017-08-23, 21.12.17, redigerad totalt 2 gånger.
Sindbad
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2017-07-31, 09.09.09

Re: Ny här och med en lågmils-350 SL

UNREAD_POSTav Sindbad » 2017-08-04, 08.24.03

Bild
Senast redigerad av Sindbad 2018-04-30, 17.22.44, redigerad totalt 1 gång.
Sindbad
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2017-07-31, 09.09.09

Re: Ny här och med en lågmils-350 SL

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-08-04, 22.06.35

Snyggt!
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Ny här och med en lågmils-350 SL

UNREAD_POSTav Steve » 2017-08-13, 17.31.45

Härligt att se en till 71:a!
GRATTIS.

Min är en avstannad renovering o gick tidigt från bandet på våren ca 4 veckor från produktionsstart.
Silver 180 med oliv grön MBTex inredning, manuell låda.

Ser att du har någon knapp bredvid luft regulatorn. (hö)
Vilken funktion har denna?
Min har någon lampa o noll koll på vad den är till för.

Även intressant att erfara om din har de små kromlisterna i dörrhandtagen, eller om dessa ej monterades på tidiga?

Intressant att veta om du finns i närheten.
Mig hittar man i Båstad.

;)
MB 350SL - 1971, (lev. 14/5)
4 vxl manuell / färgkod 180
-under renovering-
Användarvisningsbild
Steve
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2017-01-24, 12.28.33
Ort: Båstad

Re: Ny här och med en lågmils-350 SL

UNREAD_POSTav Sindbad » 2017-08-14, 00.57.53

Detsamma! Trevligt.

Knappen - jag frågade förra ägaren och han sade att dimljusen fram var kopplade via den men jag har inte provat det. Återkommer med klart besked vid tillfälle.

Menar du listerna vid handtagen på insidan? Se bild.

Min är registreringsbesiktigad i juli 1971. Det som jag (hitintills) kan se avviker från original på min är radioantennen. Den skall sitta på vänster framskärm på de tidiga och min har (el-)antennen vänster bak. Det betyder antingen att den inte hade radio från början eller att framskärmen är bytt/hålet igenlagt/omlackerad i ett tidigt stadium. Kommer undersökas. Arbetar mig nedåt i ägarlängden. Tyvärr är ett par av de tidiga ägarna avlidna. Vänster bak sitter det en antenn till – då en av de första ägarna lät installera komradio. Kanske att man flyttade bak radioantennen när komradioantennen skulle monteras… Skulle ju se lite lustigt ut med en antenn på vardera framskärmen - eller en bak och en fram...

Håller på och undersöker vad kod 624 (version för Sverige) egentligen innebar. Vad hade vi för speciell lagstiftning/speciella förutsättningar vid den tiden som gjorde att det behövde finnas en speciell version för just Sverige? Extra kraftigt värmepaket har man ju hört talas om vad gäller andra bilmärken men det tror jag inte att tyska bilar behövde. Underredsbehandling kan kanske vara en sak som inte gjordes för alla marknader – men då borde det väl vara ”version för Norden”.

Apropå kontakten på panelen – när kom varselljuslagen – var inte det så sent som 1976-77? Då borde det inte ha med saken att göra. Det jag kan se avviker från en ren och naken grundbil är – nackstöd och att den har en backspegel på höger sida (vilket inte var standard konstigt nog). Den har bälten vilket kanske inte var lag på överallt i världen vid denna tidpunkt – tror Sverige fick det 1970. Kan det vara så att nackstöd, bälten och dubbla speglar är ”624”?

Har din koden ”624” stämplat i den lilla plåten i fronten? Har även din dessa ”extragrejer”? Min har bara den koden förutom färgkod 050 G för kaross och 050 G även för hardtop:en = weiss eller polizeiweiss som den även kallas i/av en del källor. I övrigt har den 14” 6,5" Bundt, Fuchs, aluminiumfälgar vilket var tillval vid denna tid.

Bild

Edit. och PS
Bilen står i Södermanland. Dvs. inte långt bort.
Senast redigerad av Sindbad 2018-04-30, 17.23.18, redigerad totalt 1 gång.
Sindbad
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2017-07-31, 09.09.09

Re: Ny här och med en lågmils-350 SL

UNREAD_POSTav Marie » 2017-08-14, 11.05.48

Sindbad skrev:Edit. och PS
Bilen står i Södermanland. Dvs. inte långt bort.


Allting är ju relativt...
Båstad - Södermanland är väl mellan 40 och 55 mil beroende på var i Södermanland det handlar om?
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Ny här och med en lågmils-350 SL

UNREAD_POSTav Sindbad » 2017-08-14, 12.12.52

Haha... ber om ursäkt. En felläsning av mig. Jag läste Bålsta. Till Båstad är det klart längre...

Tack för att du gjorde mig uppmärksam på detta. I och för sig är svensk geografi inte min starkaste sida men riktigt så illa brukar det inte vara... ;)
Sindbad
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2017-07-31, 09.09.09

Re: Ny här och med en 350 SL 1971 (byter namn på tråden)

UNREAD_POSTav Sindbad » 2017-08-15, 17.02.24

Har sorterat upp de uppgifter jag fått från diverse håll. Tabellen nedan är bara ett nedkortat utdrag och givetvis anonymiserat.

Bild
Senast redigerad av Sindbad 2018-04-30, 17.23.47, redigerad totalt 1 gång.
Sindbad
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2017-07-31, 09.09.09

Re: Ny här och med en 350 SL 1971 (byter namn på tråden)

UNREAD_POSTav Sindbad » 2017-08-17, 20.43.56

Körde hem den från MB-verkstaden idag efter att de rett upp bland elkablarna lite. Det blev 20 mil hem och allt gick bra. Det är alltid nervöst att ge sig ut på längre tur med en främmande gammal bil. Intryck efter dagen:
- Styrningen är mycket bra. Trots gamla puckar till däck (som dessutom var av låg kvalitet redan från början) gick den mycket bra på på vägen vad gäller stadighet, känsla och spårning. Helt modern standard. De nya däcken levererades idag till anvisad plats och kommer förhoppningsvis att monteras nästa vecka. Vredestein Sprint Classic 205/70 R14. Ser fram mot det.

- Stötdämparna är inte att betrakta som annat än cykelpumpar. Det blir Bilstein eller Koni inom kort.

- Ett svagt lagerljud hördes bakifrån och när jag stannade kände jag på alla fälgar. Höger bak var på gränsen till het. Gick att hålla handen på men inte mer... Måste undersökas snarast.

- Kopplingen hugger. Vanligt på bilar som stått länge. Slirade lite extra vid starterna och det blev gradvis bättre. Vi får se om det löser sig.

- Intressant motor. Egentligen helt fel för denna bil. En "osmoggad" 3.5L V8 med överliggande kammar och med insprutning - samt med manuell låda. Den trivs bäst med att varva relativt mycket. Blir trevlig mellan 4000 och 6000 - samt lite till. Riktigt pigg och trevlig. Resten av bilen byggd för grand touring. Stämmer inte riktigt tillsammans. Kan tänka mig att en 4.5 med automat och smog-utrustning mer passar chassieuppsättningen.

- Kommer satsa på chassiet. Nya bussningar, lager, etc.

- En rejäl polering av kaross och hardtop behövs och fälgarna behöver ett nytt lacklager.

En bra dag även om jag nu är rätt trött i huvudet efter att ha suttit och analyserat varenda ljud och skakning under färden.
Sindbad
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2017-07-31, 09.09.09

Re: Ny här och med en 350 SL 1971

UNREAD_POSTav Sindbad » 2017-08-23, 21.18.23

Efter lite extra slirande på kopplingen så har den slutat hugga och fungerar någorlunda. Den varma bakfälgen kan vara bromsbelägg som ligger på lite.

Nu har den nya Vredestein Sprint Classic och det var ett rejält lyft - både väghållnings-, ljud- och utseendemässigt. Personligen är jag inte mycket för vit rand på sjuttiotalsbilar och nu fick jag som jag ville...

Med en omgång Bilstein/Koni runt om kommer den att gå som en dröm på vägen.

En kvällsbild (måste räta upp ett av dimljusen fram - ser jag)

Bild
Senast redigerad av Sindbad 2018-05-09, 20.57.51, redigerad totalt 3 gånger.
Sindbad
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2017-07-31, 09.09.09

Re: Ny här och med en 350 SL 1971

UNREAD_POSTav Sindbad » 2017-09-11, 19.24.33

OK – så fick jag då hem en kopia på vagnkortet. Min lokala MB-handlare var behjälplig i detta. Tack MB!

Mycket intressant finns att utläsa. Det som är roligast är att det är stämplat ”28. April 1971”. Man kan anta att det får gälla som byggstart eller färdigställandedatum – vilket vet jag inte. Byggstart för denna modell sägs vara just april och med det låga nummer som denna har stämmer det bra. Vad jag kan tolka så var den beställd som den 60: e bilen av denna typ – men det återstår en del forskning för att säkerställa detta.

Kaross och HT i 050 vilket är en kod som användes fram till 1972 för ”weiss/polizeiweiss”.
Inredning kod 168 som betyder 1 = MB-tex och att den är röd (surprise...).
Kod 416 = levereras med monterad hardtop.
Kod 524 = Lackkonservierung (Fahrzeuge wurden für Schiffstransport mit Cosmolin-Wachs besprüht) dvs. extra lackskydd för skeppstransport.
Kod 573 = nackstöd, höger och vänster.
Kod 614 = ”bifocal bulb type 107” vilket bör vara avbländningsbar H4.
Kod 624 = version för Sverige(*)
Kod 667 = VEII = ”Versand Export II für Schiffstransport” vilket betyder skeppstransport utomlands.
Kod 740 = svart cabtyg.
Den var utrustad med Dunlop-däck (5st)
Strålkastarna var tillverkade av Bosch.

Det betyder att radio (och antenn?) inte var med från början utan monterades i Sverige före leverans till kund eller senare – vilket i sin tur kan förklara varför antennen sitter bak och inte vänster fram vilket var standard från fabrik, om de var med från början, på dessa tidiga.

* Undersökningen av vad ”624” – version för Sverige – innebär har kommit lite längre. På en tysk Mercedes-site har en svensk Pagoda-ägare ställt frågan (redan 2004) avseende sin bil från 1970. Svaren var intressanta och som jag ser det sannolika även för min från 1971 – kanske med någon variation då det är olika modeller. 624 eller 62/4 ger hårdare fjädring, ingen radio men radioförberedd (apropå ovan), säkerhetsbälten och nackstöd. Känns sannolikt även om min har nackstöd separat i vagnkortet.

Vidare på samma ställe hittade jag:
”Wegen den Radio, der Händler Philipson in Schweden baute Blaupunkt Radios ein, ob der Kunde ein Radiogerät bestellt hatte.
Ein Gesetz war, Gummilappen (stänklappar min anm.) muss hinter die Hinterräder angebracht sein. Philipson machte die sonder, schön schwarz mit weisser Stern
Philipson hatte auch eigene Chrom-Endtöpfe mir Stern für der Auspuff, die sind mit Winkel zur Boden”


Vilket var kompletterat med bilder på stänklappar och avgasslutrör. Stänklappar är såklart inget jag kommer att satsa på men mina nedvinklade slutrör kommer i en helt annan dager! Dessa är av exakt den typ som anges och visas på bild. Det som gör att mina är för mycket nedvinklade är att det någon gång bytts slutdämpare och den har i sig nedvinklade rör. Det gör att det blir dubbel nedvinkling. Där fick jag något att fundera på. Jag tycker att de raka rörändar som dessa tidiga har är snyggast men då mina rör faktiskt är från Philipson och original till bilen – i Sverige - kommer saken kanske i ett annat ljus... Om jag bestämmer mig för dessa så måste jag antingen byta slutdämpare eller låta svetsa dit raka anslutningar för att få dem i ”rätt” vinkel. Det måste jag å andra sidan även om jag väljer raka slutrör. Spännande valmöjligheter!

Kvar att utreda (som jag ser det nu): bl. a. när kom aluminiumfälgarna att monteras - då dessa skulle varit med på kortet om de varit med från början - och höger backspegel.

Fortsättning följer…

Bild
Senast redigerad av Sindbad 2018-05-09, 21.03.32, redigerad totalt 4 gånger.
Sindbad
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2017-07-31, 09.09.09

Re: Ny här och med en 350 SL 1971

UNREAD_POSTav celberg » 2017-09-11, 19.39.05

Kul historia och intressant läsning om dina framsteg i sökandet efter information om din bil. Fortsätt delge oss andra, klart läsvärt!
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Ny här och med en 350 SL 1971

UNREAD_POSTav Sindbad » 2017-09-11, 19.41.33

Kul att det är någon som läser! Det verkar inte vara det aktivaste forumet... :D
Sindbad
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2017-07-31, 09.09.09

Re: Ny här och med en 350 SL 1971

UNREAD_POSTav Blix » 2017-09-11, 21.00.34

Ingår inte höger backspegel i Sverige utförande 624 då jag tror att det inte var lagligt utan den i Sverige, men jag kan ha fel.
Ronnie
MB 350SL-72 http://www.garaget.org/?car=19298
V60, Focus RS, C30
Blix
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2015-09-20, 21.01.26

Re: Ny här och med en 350 SL 1971

UNREAD_POSTav Marie » 2017-09-11, 21.44.29

Högerspegel var definitivt krav i Sverige år 1971. Om jag inte är bortsnurrad var det krav på nyregistrerade bilar i Sverige från 1/1 -69.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Nästa

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron