Vad har du gjort med din W140 idag?

W 140 S-Klass 1991-1998

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-08-13, 16.25.39

:lol:
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav osla » 2017-08-13, 17.04.05

verkar ju ändå vara bra vägar om än lite smala, men såg ju ut som autobahn, slätt och fint till skillnad mot för här uppe i sverige. dom måste kunna vad vägunderhåll är där :mrgreen:
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 717
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2017-08-13, 18.21.44

osla skrev:verkar ju ändå vara bra vägar om än lite smala, men såg ju ut som autobahn, slätt och fint till skillnad mot för här uppe i sverige. dom måste kunna vad vägunderhåll är där :mrgreen:


Precis där bilden togs var det hyggligt slätt, men dessa vägar är ofta halvvägs bortspolade med 1-2 decimeter djupa vattenrännilsskador tvärs över vägen och även vadställen genom vildbäckar kan förekomma så det funkar inte att bara damma på. Det är inte heller helt fel med bilkårens terrängkörningsutbildning i bakhuvudet när man skall ta sig fram med finkalibrigare don än en lättare terrängbil, annars sitter man lätt fast med underredet snyggt upphängt på någon sten...

Där vi var uppe och snurrade idag handlade det dessutom att passera ett stormfälle från stormen i torsdags kväll. En väg sågad genom en bröt på sådär trettio stammar. Inte hade den som sågade kanske tänkt riktigt i 140-dimension heller. Det var inte mer än någon centimeter mellan några av snittytorna på båda sidor och bilplåten, och ris o annan bråte låg kvar på vägen. Lite nevigt innan man var igenom, och så visste man att man skulle tillbaka också...

Vi var väl ett trettiotal bilar som körde upp till det årliga mässfirandet i ett kapell högt uppe mellan bergen.
Kapellet är det enda hus som står kvar sedan där låg ett glasbruk som lades ned och övergavs runt 1880. I dag är enda dagen på året som den vägen är öppen för allmän trafik. Alla andra dagar är bommen låst, och inte så många har nyckel.

Vi såg att en BMW lämnat efter sig nedre delen av bakre stötfångaren utefter vägen....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav osla » 2017-08-14, 19.10.31

haha ja då hade jag lite för bråttom. men måste säga att det verkar faktiskt riktigt fränt däromkring
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 717
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2017-09-16, 23.47.43

28 augusti blev det hagelstorm även här, och kalibern nöjde sig inte med vindruva, utan det handlade om upp mot kaliber 40mm. Dessutom drog det upp över berget bakom - mindre än en km bort och det tog inte mer än någon enstaka minut från fullt solsken till livsfarligt bombardemang. Att plocka fram hagelskyddet var inte att tänka på. Jag hann nätt och jämt kasta mig in i bilen och köra in den under en stor Platan. att kliva ur igen hade varit förenat med livsfara, så jag fick vackert sitta kvar och lida med Helmut. Oväsendet var fullständligt öronbedövande. Jag kan bara konstatera att W140 har rejäl plåt, men detta pallade den inte riktigt för. Den stod sig dock såpass väl att det dröjde till dagen efter innan jag såg de första märkena. efter tvätt syntes det att de var en aning flera, dock var det ett intet mot alla andra bilar på campingen. De såg liksom taket på min husvagn ut som om de blivit bearbetade med kulhammare.

Jag hade dock häcken full eftersom båda takluckorna på husvagnen blivit genomskjutna med flera skott, så prio 1A var att byta takluckor före nästa regn.

I torsdags var jag på hov- och livverkstaden som hade besök av en buckeldoktor. Han konstaterade att det skulle vara ett ganska lätt jobb att få Helmut fin igen och tid hade han igår eftermiddag. Det var mycket intressant att se honom "massera" ut 35 bucklor, många av dem så små att jag inte själv hade sett dem, det var ungefär tolv jag hade hittat, på tak, motorhuv, koffertlucka och framskärmar, men han hittade även på dörrar och c-stolpar. Hela operationen tog runt 1,5 timme. Fantastiskt att se en verklig yrkesman med 20 års erfarenhet formligen trolla bort hagelslagen.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2018-02-15, 19.24.20

När man använder bilen så tickar vägmätaren iväg....
Jag köpte bilen med 179552 km på vägmätaren. Nu är det 200000km ytterligare...

Bild
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2018-03-26, 18.54.08

Marie skrev:När man använder bilen så tickar vägmätaren iväg....
Jag köpte bilen med 179552 km på vägmätaren. Nu är det 200000km ytterligare...

Bild


Hej Marie. Du som har ägt en w140 under en längre tid, är det en lämplig bruksbil att köra året runt? Hur pass stor skillnad är det service och soppamässigt jämfört med säg en w124? (jag kör en E 200 T just nu som drar runt 0.9 i snitt och en E 250TD på sommaren) Har varit sugen på en 400/420 eller 500 ett tag men inte vågat chansa ifall man hamnar i en "moneypit" så att säga.. Har dock sett många med höga mil på.

//Philip
1969 W108 280SE
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1973 W115 220D
--------------------------
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2018-03-26, 22.53.22

Tja, vad skall man säga?

Bensinförbrukningen är väl ett av de mindre problemen. Jag har ju på 9½ år snittat 1,317 l/mil och då ingår en hel del alpkörning samt att dra släp med två tunga mc till och från Österrike varje år. Dessutom var förbrukningen högre under ett par år då ventilstyrningarna var dåliga. 2017 låg siffran för hela året på 1,236.

Problemet är väl att en S-Klass är en S-Klass oavsett ålder, och därmed kostar vissa modellspecifika reservdelar en slant, även när själva bilen blivit ordentligt billig i inköp. W140 är dessutom i full gång att flytta över till Mercedes Classic när det gäller reservdelar, och det är *inte* välgörande för prisnivån.

Sen är ju en viktig fråga; hur skall man ha sin bil?
Kan man acceptera att saker inte är i fullgott skick, kan en del finesser till och med få vara trasiga?
Eller är man perfektionist och får araben om något har minsta fel eller skavank? Själv har jag svårt att acceptera lyxbilar som inte ger riktig lyxbilskänsla.

Svaren på den frågan har stor betydelse för hur dyrt det blir. Är man så petig som jag, blir vilken äldre lyxbil som helst, lätt ett bottenlöst gruvschakt att skyffla pengar i, men det ligger ju i sakens natur.
På de punkterna är en E-Klass vanligtvis humanare att ha, mycket tack vare de stora serier de byggts i. Det finns vanligtvis då en uppsjö av piratdelar, medan till S-Klass är man ofta hänvisad till Daimler i Stuttgart, utom på en del rena slitdelar.

Jag vill inte på minsta sätt skrämma dig, en W140 hör till det underbaraste man kan ha som följeslagare längs livets vägar och en mycket kompetent bruksbil, men man bör vara väl medveten om vad man riskerar att ge sig in på, ekonomiskt sett.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2018-03-27, 23.31.10

Marie skrev:Tja, vad skall man säga?

Bensinförbrukningen är väl ett av de mindre problemen. Jag har ju på 9½ år snittat 1,317 l/mil och då ingår en hel del alpkörning samt att dra släp med två tunga mc till och från Österrike varje år. Dessutom var förbrukningen högre under ett par år då ventilstyrningarna var dåliga. 2017 låg siffran för hela året på 1,236.

Problemet är väl att en S-Klass är en S-Klass oavsett ålder, och därmed kostar vissa modellspecifika reservdelar en slant, även när själva bilen blivit ordentligt billig i inköp. W140 är dessutom i full gång att flytta över till Mercedes Classic när det gäller reservdelar, och det är *inte* välgörande för prisnivån.

Sen är ju en viktig fråga; hur skall man ha sin bil?
Kan man acceptera att saker inte är i fullgott skick, kan en del finesser till och med få vara trasiga?
Eller är man perfektionist och får araben om något har minsta fel eller skavank? Själv har jag svårt att acceptera lyxbilar som inte ger riktig lyxbilskänsla.

Svaren på den frågan har stor betydelse för hur dyrt det blir. Är man så petig som jag, blir vilken äldre lyxbil som helst, lätt ett bottenlöst gruvschakt att skyffla pengar i, men det ligger ju i sakens natur.
På de punkterna är en E-Klass vanligtvis humanare att ha, mycket tack vare de stora serier de byggts i. Det finns vanligtvis då en uppsjö av piratdelar, medan till S-Klass är man ofta hänvisad till Daimler i Stuttgart, utom på en del rena slitdelar.

Jag vill inte på minsta sätt skrämma dig, en W140 hör till det underbaraste man kan ha som följeslagare längs livets vägar och en mycket kompetent bruksbil, men man bör vara väl medveten om vad man riskerar att ge sig in på, ekonomiskt sett.


Ok, ja det är fullkomligt förståeligt. Tack för svar.
Jag är ganska pedant själv men när det kommer till året runt bruksbil så kan man ju tänja på gränserna.. Har också lagt märke till att w140 verkar ha bra imunitet mot rost? Inte ofta man ser en rostig. Finns ju inte många till salu heller så man har ju inte så stort urval, men man får väl hålla utkik om något dyker upp!

//Philip
1969 W108 280SE
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1973 W115 220D
--------------------------
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2018-03-28, 00.43.50

DieselStjärnan skrev:Ok, ja det är fullkomligt förståeligt. Tack för svar.
Jag är ganska pedant själv men när det kommer till året runt bruksbil så kan man ju tänja på gränserna.. Har också lagt märke till att w140 verkar ha bra imunitet mot rost? Inte ofta man ser en rostig. Finns ju inte många till salu heller så man har ju inte så stort urval, men man får väl hålla utkik om något dyker upp!

//Philip


Nej, W140 Byggda före sommaren 93 brukar vara väldigt rosthärdiga, i synnerhet om de är svensksålda från början.
Dels är de väldigt väl konstruerade - där gällde verkligen "Das Beste oder nichts" (Företagsekonomerna hade ännu inte fått sista ordet), dels hade man ännu inte börjat med vattenbaserad färg i grundlackbadet. Det infördes sommaren 93. Tyvärr bytte man fram till något år efter sekelskiftet bara ut badet en gång i veckan, under helgstoppet i fabriken.
Det var inte tillräckligt, utan det blev tillväxt av mikroorganismer i badet efter ett par dar, och under åren från sommaren 1993 och ett bra antal år framåt (sommaren 2001 tror jag) blev bilar som grundlackats onsdag eftermiddag till fredag kväll rena rostburkarna Det är därför som sena W124, W202, W210 och tidiga W220 ofta ser ut som de gör idag. Detta gäller även W140 även om den goda grundkonstruktionen gjort katastrofen något mindre där. Efter att man infört två byten av grundlackbad per vecka minskade problemen radikalt, men då var W140 nedlagd sedan länge.

Dessutom tilläggsrostskyddades bilar avsedda för svensk marknad, och det gjorde inte ont på någon Mercedes.

Ställen att leta rost på är runt koffertlåset, undersida dörrar, koffertluckans hörn och framskärmarna framför hjulet, precis ovanför stötfångaren. Sen är ju som alltid eventuella karosslagningar pga olyckor, en svag punkt rostmässigt.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2018-05-02, 21.41.42

Urvalet av sommardäck i 235/60R16 100W börjar ju bli ganska magert om man vill ha däck från välrenomerade europeiska tillverkare. Diverse kinesiska djungeldäck är ju knappast aktuella på en sådan bil...

Alltså har jag dagtingat med min motvilja mot låga däckprofiler och idag införskaffat en sats 8½x18" originalfälgar för C140. Det blev en liten utflykt till Alingsås, där de här fyra trissorna fanns att köpa. Urvalet av kvalitetsdäck i 255/45R18 103W är ju åtskilligt större...

Bild
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2018-05-04, 11.19.03

Marie skrev:Urvalet av sommardäck i 235/60R16 100W börjar ju bli ganska magert om man vill ha däck från välrenomerade europeiska tillverkare. Diverse kinesiska djungeldäck är ju knappast aktuella på en sådan bil...

Alltså har jag dagtingat med min motvilja mot låga däckprofiler och idag införskaffat en sats 8½x18" originalfälgar för C140. Det blev en liten utflykt till Alingsås, där de här fyra trissorna fanns att köpa. Urvalet av kvalitetsdäck i 255/45R18 103W är ju åtskilligt större...

Bild


Har de fälgarna med till w140an, bland de snyggare fälgarna i större storlek som finns.
Nog lär det bli lite mer vägljud för dig, men blir intressant att höra hur du uppfattar att det ändrar karaktär och beteende på bilen din :)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1457
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2018-05-05, 00.36.07

swampmonkey skrev:Har de fälgarna med till w140an, bland de snyggare fälgarna i större storlek som finns.
Nog lär det bli lite mer vägljud för dig, men blir intressant att höra hur du uppfattar att det ändrar karaktär och beteende på bilen din :)

Jag befarar det värsta i fråga om egenskaperna, men nöden har ju ingen lag....

Jag köpte dem bara för att låta renovera dem för att försäkra mig om att kunna fortsätta köra även när det inte längre finns korrekta sextontummare att köpa från vettiga däcktillverkare. Idag är det bara Conti kvar bland premiummärkena som tillverkar 235/60R16 100W, men hur länge till? Jag åker hellre W140 med artontummare än inte alls... :evil:

Vad har du för sulor på artontummarna? Däckvalet är ju helt avgörande för bl.a. ljudnivån. Skillnaderna mellan fabrikaten är rejäl, det är den redan på sextontummarna. Michelin och Fulda var rena rama stenkrossen jämfört med Hankook.

Jag har redan däck för två år framåt så det dröjer MINST så länge innan jag köper några artontumsulor. Förhoppningsvis ännu mycket längre.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2018-05-06, 22.09.32

Marie skrev:
swampmonkey skrev:Har de fälgarna med till w140an, bland de snyggare fälgarna i större storlek som finns.
Nog lär det bli lite mer vägljud för dig, men blir intressant att höra hur du uppfattar att det ändrar karaktär och beteende på bilen din :)

Jag befarar det värsta i fråga om egenskaperna, men nöden har ju ingen lag....

Jag köpte dem bara för att låta renovera dem för att försäkra mig om att kunna fortsätta köra även när det inte längre finns korrekta sextontummare att köpa från vettiga däcktillverkare. Idag är det bara Conti kvar bland premiummärkena som tillverkar 235/60R16 100W, men hur länge till? Jag åker hellre W140 med artontummare än inte alls... :evil:

Vad har du för sulor på artontummarna? Däckvalet är ju helt avgörande för bl.a. ljudnivån. Skillnaderna mellan fabrikaten är rejäl, det är den redan på sextontummarna. Michelin och Fulda var rena rama stenkrossen jämfört med Hankook.

Jag har redan däck för två år framåt så det dröjer MINST så länge innan jag köper några artontumsulor. Förhoppningsvis ännu mycket längre.


Och några "liknande" typ 225or är inte ett alternativ gissar jag? (för 16"arna alltså)
Har även samma fälgar fast i 17", 8" breda.
Kanske blir alternativet för mig senare, lite mer gummi.

Det är en w140 350 diesel, så av förklarliga skäl står den avställd i väntan på den magiska trettioårsgränsen, eller något bra erbjudande.
De däck som är på de fälgarna i förvar är därmed från avställningstiden,
(senaste besiktning var 2002 och då på 14500 mil, och numera står den på 17tusen mil något. )
Dock import, så man vet ju inte hur riktiga de var, men ska ha funnits dokumentation på att de var riktiga.

Vill minnas att det som det kördes på då var Hankook Ventus K102, eller liknande.
255 or även här.

Ja, jag vet att det är synd att den står, och att det inte är speciellt snällt, den får lite motion emellanåt, men jag kan inte motivera mig själv att betala 10200:- året i skatt för något som inte skulle få speciellt många mil körda. (typ 100mil)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1457
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2018-05-06, 23.54.39

swampmonkey skrev:Och några "liknande" typ 225or är inte ett alternativ gissar jag? (för 16"arna alltså)
Har även samma fälgar fast i 17", 8" breda.
Kanske blir alternativet för mig senare, lite mer gummi.

Det är en w140 350 diesel, så av förklarliga skäl står den avställd i väntan på den magiska trettioårsgränsen, eller något bra erbjudande.
De däck som är på de fälgarna i förvar är därmed från avställningstiden,
(senaste besiktning var 2002 och då på 14500 mil, och numera står den på 17tusen mil något. )
Dock import, så man vet ju inte hur riktiga de var, men ska ha funnits dokumentation på att de var riktiga.

Vill minnas att det som det kördes på då var Hankook Ventus K102, eller liknande.
255 or även här.

Ja, jag vet att det är synd att den står, och att det inte är speciellt snällt, den får lite motion emellanåt, men jag kan inte motivera mig själv att betala 10200:- året i skatt för något som inte skulle få speciellt många mil körda. (typ 100mil)


Kruxet med 225or är att de inte är godkända för någon annan 140 än 300SE. Övriga är för tunga för 225or.
Jag misstänker starkt att sjuttontummarna inte härstammar från någon W140 ursprungligen, och därmed troligen inte heller är godkända av Mercedes för en så tung bil som W140. Redan W220 var ju lättare än den gamla Kohl-elefanten.
I och med att jag kör så mycket nere i Europa där det är viktigt att däck och fälgar är korrekta och godkända, så vågar jag inte utnyttja de svenska myndigheternas "snällhet" vad gäller sådana saker. Det kan lätt bli snordyrt i Tyskland eller Österrike...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

FöregåendeNästa

Återvänd till W 140 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster