osla skrev:verkar ju ändå vara bra vägar om än lite smala, men såg ju ut som autobahn, slätt och fint till skillnad mot för här uppe i sverige. dom måste kunna vad vägunderhåll är där
Marie skrev:När man använder bilen så tickar vägmätaren iväg....
Jag köpte bilen med 179552 km på vägmätaren. Nu är det 200000km ytterligare...
Marie skrev:Tja, vad skall man säga?
Bensinförbrukningen är väl ett av de mindre problemen. Jag har ju på 9½ år snittat 1,317 l/mil och då ingår en hel del alpkörning samt att dra släp med två tunga mc till och från Österrike varje år. Dessutom var förbrukningen högre under ett par år då ventilstyrningarna var dåliga. 2017 låg siffran för hela året på 1,236.
Problemet är väl att en S-Klass är en S-Klass oavsett ålder, och därmed kostar vissa modellspecifika reservdelar en slant, även när själva bilen blivit ordentligt billig i inköp. W140 är dessutom i full gång att flytta över till Mercedes Classic när det gäller reservdelar, och det är *inte* välgörande för prisnivån.
Sen är ju en viktig fråga; hur skall man ha sin bil?
Kan man acceptera att saker inte är i fullgott skick, kan en del finesser till och med få vara trasiga?
Eller är man perfektionist och får araben om något har minsta fel eller skavank? Själv har jag svårt att acceptera lyxbilar som inte ger riktig lyxbilskänsla.
Svaren på den frågan har stor betydelse för hur dyrt det blir. Är man så petig som jag, blir vilken äldre lyxbil som helst, lätt ett bottenlöst gruvschakt att skyffla pengar i, men det ligger ju i sakens natur.
På de punkterna är en E-Klass vanligtvis humanare att ha, mycket tack vare de stora serier de byggts i. Det finns vanligtvis då en uppsjö av piratdelar, medan till S-Klass är man ofta hänvisad till Daimler i Stuttgart, utom på en del rena slitdelar.
Jag vill inte på minsta sätt skrämma dig, en W140 hör till det underbaraste man kan ha som följeslagare längs livets vägar och en mycket kompetent bruksbil, men man bör vara väl medveten om vad man riskerar att ge sig in på, ekonomiskt sett.
DieselStjärnan skrev:Ok, ja det är fullkomligt förståeligt. Tack för svar.
Jag är ganska pedant själv men när det kommer till året runt bruksbil så kan man ju tänja på gränserna.. Har också lagt märke till att w140 verkar ha bra imunitet mot rost? Inte ofta man ser en rostig. Finns ju inte många till salu heller så man har ju inte så stort urval, men man får väl hålla utkik om något dyker upp!
//Philip
Marie skrev:Urvalet av sommardäck i 235/60R16 100W börjar ju bli ganska magert om man vill ha däck från välrenomerade europeiska tillverkare. Diverse kinesiska djungeldäck är ju knappast aktuella på en sådan bil...
Alltså har jag dagtingat med min motvilja mot låga däckprofiler och idag införskaffat en sats 8½x18" originalfälgar för C140. Det blev en liten utflykt till Alingsås, där de här fyra trissorna fanns att köpa. Urvalet av kvalitetsdäck i 255/45R18 103W är ju åtskilligt större...
swampmonkey skrev:Har de fälgarna med till w140an, bland de snyggare fälgarna i större storlek som finns.
Nog lär det bli lite mer vägljud för dig, men blir intressant att höra hur du uppfattar att det ändrar karaktär och beteende på bilen din
Marie skrev:swampmonkey skrev:Har de fälgarna med till w140an, bland de snyggare fälgarna i större storlek som finns.
Nog lär det bli lite mer vägljud för dig, men blir intressant att höra hur du uppfattar att det ändrar karaktär och beteende på bilen din
Jag befarar det värsta i fråga om egenskaperna, men nöden har ju ingen lag....
Jag köpte dem bara för att låta renovera dem för att försäkra mig om att kunna fortsätta köra även när det inte längre finns korrekta sextontummare att köpa från vettiga däcktillverkare. Idag är det bara Conti kvar bland premiummärkena som tillverkar 235/60R16 100W, men hur länge till? Jag åker hellre W140 med artontummare än inte alls...
Vad har du för sulor på artontummarna? Däckvalet är ju helt avgörande för bl.a. ljudnivån. Skillnaderna mellan fabrikaten är rejäl, det är den redan på sextontummarna. Michelin och Fulda var rena rama stenkrossen jämfört med Hankook.
Jag har redan däck för två år framåt så det dröjer MINST så länge innan jag köper några artontumsulor. Förhoppningsvis ännu mycket längre.
swampmonkey skrev:Och några "liknande" typ 225or är inte ett alternativ gissar jag? (för 16"arna alltså)
Har även samma fälgar fast i 17", 8" breda.
Kanske blir alternativet för mig senare, lite mer gummi.
Det är en w140 350 diesel, så av förklarliga skäl står den avställd i väntan på den magiska trettioårsgränsen, eller något bra erbjudande.
De däck som är på de fälgarna i förvar är därmed från avställningstiden,
(senaste besiktning var 2002 och då på 14500 mil, och numera står den på 17tusen mil något. )
Dock import, så man vet ju inte hur riktiga de var, men ska ha funnits dokumentation på att de var riktiga.
Vill minnas att det som det kördes på då var Hankook Ventus K102, eller liknande.
255 or även här.
Ja, jag vet att det är synd att den står, och att det inte är speciellt snällt, den får lite motion emellanåt, men jag kan inte motivera mig själv att betala 10200:- året i skatt för något som inte skulle få speciellt många mil körda. (typ 100mil)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster