av Kölis » 2017-04-04, 19.23.31
Jag antar att du har tändkablar med långa tändhattar av plåt? Tändhattarna är outslitliga och återanvändbara. Det står ett ohm tal stämplat på dom och ta loss dom från kablarna, du skruvar loss dom. Mät ohm talet i tändhatten och skulle det överskrida det stämplade talet så är dom slut, vilket jag aldrig varit med om. Skulle du inte få ett utslag på ohm mätaren så är det avbrott i tändhatten, har aldrig råkat ut för det heller.
Köp tändkabel med kopparledare på lösmeter, INTE KOLKABEL! Sedan gör du nya kablar mycket enkelt och billigt.
Tändstiften kan du få massor av svar på men personligen köper jag enbart NGK pga deras höga kvalitet seda sjuttiotalet. Beteckningen är helt rätt, inget R efter B eller P. R betyder att det är radioavstört och det behövs inte då du har radioavstörning redan i tändhattarna..
Oljan är en smaksak, själv kör jag enbart med Motul då vi har det i verkstaden. Castrol Classic kommer att fungera bra i din motor men ta det lite lugnt innan motorn har blivit varm då det kan bli lite högt oljetryck. Det är egentligen en olja som är lämpad för BMC Mini, hundkojan, som hade växellådan som oljetråg och således samma olja. GTX 20W/50 hette den på den tiden.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.