Dags för service

W 116 S-Klass 1972-1980

Dags för service

UNREAD_POSTav Glasmästaren » 2017-03-19, 17.20.05

Hejsan! Nu är det snart dags att ta fram pärlan igen. 350 se 1974

Skall göra en service på motorn. Olja stift och filter.
Vilken olja ska jag ha? Gärna spec. Samma med stift? Vad skall de ha för betäckning?
Något mer man bör byta?

Har letat runt på nätet utan framgång. Tack på förhand!
Glasmästaren
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-10-31, 20.09.13

Re: Dags för service

UNREAD_POSTav arman » 2017-03-30, 20.14.04

Castrol GTX 15W40 mineralolja är bra om man inte kör så mycket (typ 2000km/år) och främst vår och sommartid. Prisvärd olja. Byt en gång per år och byt på hösten innan man ställer bilen över vintern.

Byt filtret också varje gång. Köp 2st 4 litersdunkar och en 1-liter för att fylla på under året :)

Mvh Arman
W116 450SEL 1974, svart (040), inredning olivgrön plyche (966)
Användarvisningsbild
arman
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-08-29, 10.11.03
Ort: Malmö

Re: Dags för service

UNREAD_POSTav Glasmästaren » 2017-04-04, 18.44.58

Hej och tack för ditt svar!

Nu har jag beställt olja och oljefilter. Det vart Castrol classic 20W-50.
Har även beställt tändstift. NGK BP6ES.

Någon som vet vart man köper ett sett tändkablar av bra kvalité? Antar att det kostar skjortan på Mercedes.
Glasmästaren
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-10-31, 20.09.13

Re: Dags för service

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-04-04, 19.23.31

Jag antar att du har tändkablar med långa tändhattar av plåt? Tändhattarna är outslitliga och återanvändbara. Det står ett ohm tal stämplat på dom och ta loss dom från kablarna, du skruvar loss dom. Mät ohm talet i tändhatten och skulle det överskrida det stämplade talet så är dom slut, vilket jag aldrig varit med om. Skulle du inte få ett utslag på ohm mätaren så är det avbrott i tändhatten, har aldrig råkat ut för det heller.
Köp tändkabel med kopparledare på lösmeter, INTE KOLKABEL! Sedan gör du nya kablar mycket enkelt och billigt.
Tändstiften kan du få massor av svar på men personligen köper jag enbart NGK pga deras höga kvalitet seda sjuttiotalet. Beteckningen är helt rätt, inget R efter B eller P. R betyder att det är radioavstört och det behövs inte då du har radioavstörning redan i tändhattarna..
Oljan är en smaksak, själv kör jag enbart med Motul då vi har det i verkstaden. Castrol Classic kommer att fungera bra i din motor men ta det lite lugnt innan motorn har blivit varm då det kan bli lite högt oljetryck. Det är egentligen en olja som är lämpad för BMC Mini, hundkojan, som hade växellådan som oljetråg och således samma olja. GTX 20W/50 hette den på den tiden.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Dags för service

UNREAD_POSTav Glasmästaren » 2017-04-04, 22.32.49

Vilket härligt svar! Tack så mycket

Stämmer att jag har långa plåthattar.
Att jag inte tänkte på det. Bör man byta gummihattarna som går till fördelarn också?
Ska kika runt vart man kan köpa koppartändkabel på meter.
Skönt att få det bekräftat på stift och olja. Kommer naturligtvis
Köra lugna starter. Det är ju trots allt en glidare :)
Glasmästaren
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-10-31, 20.09.13

Re: Dags för service

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-04-05, 07.08.07

Är gummihattarna spruckna så ska du byta dom, är dom bara lite stela så kan du lägga dom i en plastpåse som du sprutar i lite siliconspray i. Tillslut påsen och låt den ligga ett dygn så blir dom bra igen.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö


Återvänd till W 116 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron