Övervarvnings skyddet i E200T -96

W 124 E-Klass 1986-1995

Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav biceps » 2012-02-19, 19.25.45

I väntan på att det skall bli vardag igen så man kan få en diagnos funderar jag på om övervarvningsskyddet kan störa på lägre varv, som det är nu så börjar det reagera redan vid 4000rpm och det är ju på tok för tidigt.

Någon som vet var övervarvningsskyddet eller var givaren sitter?
Användarvisningsbild
biceps
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2012-02-12, 20.07.08

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-02-19, 21.33.23

Hi biceps

Övervarvningsskydd ? ?
Ja, det finns en vevaxelgivare som ger ett s.k. TD-signal till tändmodulet. Denna TD-signal går vidare via diagnosuttaget till bränslereläet och motorstyrboxen N3.
När varvtalet har kommit upp till sin maximala nivå säger bränslereläet stopp och stänger för spänningsmatningen till bränslepumpen och därmed får motorn inget bränsle och dör.
Då finns det en del ljushuvuden som skaffar sig ett nytt (begagnad) bränslerelä på e-bay, blocket eller var vet jag i den tro att bränslerelä är lika med bränslerelä och då går motorn igen, - kanske. Men dom glömmer att se till att det verkligen är det relä som hör till just den specifika bilmodell, då reläet räknar pulsar från TD-signalen och när TD-signalen kommer upp till reläets förinställda nivå blir det stopp.
Ett relä kan vara avsedd för 6550 v/min. och ett annat för t.ex. 5780 v/m.
Det är alltså bränslereläet som är övervarvningsskyddet.
Reläet har en del andra uppgifter, som t.ex. signal till kallstartventil, levererar spänning till tillsatsluft samt stänger av pumpen om det inte kommer några tändimpuls.
Om du har reläproblem, kan du öppna reläet och studera det med en urmakarelupp. Felet ligger oftast i en kall lödning på kretskortet från och till stift 30 och 87.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav biceps » 2012-02-19, 22.00.35

Tack, det var bra information! Är det reläet som skickar ström till pumpen för att ge starttryck när man vrider om nyckeln som sitter bakom batteriet eller är det ett speciellt bränslerelä i bakre delen av säkringsdosan?
Användarvisningsbild
biceps
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2012-02-12, 20.07.08

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-02-19, 23.38.03

Biceps
Det är reläet som skickar ström till pumpen för att ge starttryck när man vrider om nyckeln. Jag vill mena att reläet sitter bakom batteriet bredvid motorstyrboxen.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav biceps » 2012-02-19, 23.56.37

Perfekt! Tack Jörgen, jag skall mäta upp det i morgon.
Användarvisningsbild
biceps
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2012-02-12, 20.07.08

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-02-20, 01.36.56

om du byglar 30-87 så skall den starta å gå

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5720
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav J B » 2012-02-20, 09.45.57

Läste någonstans att övervarvningsskyddet ingriper vid 4000 rpm med stillastående fordon och vid färd upp till 10/5 km/h, manuell/aut.
J B
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav biceps » 2012-02-20, 14.17.34

sl500 skrev:om du byglar 30-87 så skall den starta å gå

sj


ok, ungefär som jag gjorde på 89 an då, jag skall testa det när frugan kommer hem.

J B skrev:Läste någonstans att övervarvningsskyddet ingriper vid 4000 rpm med stillastående fordon och vid färd upp till 10/5 km/h, manuell/aut.

Hmm där ser man, då kan det stämma att den släpper vid 4000rpm! Men givaren kanske är skitig och därför stör tomgången kanske? Jag skall dra ut den och kolla och även kolla om kontakterna kanske har ärgat.
Användarvisningsbild
biceps
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2012-02-12, 20.07.08

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav biceps » 2012-02-20, 18.02.50

Bild
Vad jag kan förstå så skulle detta relä styra bla bensinpumpen men bilen startade även utan :shock: så det reläet jag tänkte på sitter väl på ett annat ställe på denna 96? På 89 satt det i denna sockel däremot.


Bild
Vad jag kan förstå är detta kabeln till vevaxelgivaren, tar man loss den då startar inte bilen märkte jag,
men jag undrar om det kan vara smuts på givaren eller om den inte påverkas av smuts, den sitter lite trångt till så jag frågar först om det är lönt att ta ur och kolla?
Användarvisningsbild
biceps
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2012-02-12, 20.07.08

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-02-20, 18.21.46

96an är väl ingen w124 utan en C-klass

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5720
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav biceps » 2012-02-20, 18.33.19

Det skall det vara enl bilregistret, E klass W124 Fordonsår: 1996 med nya 16v motorn som sitter i from 96, enl Mercedes
Användarvisningsbild
biceps
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2012-02-12, 20.07.08

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-02-20, 19.34.33

mao en 95B

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5720
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-02-20, 19.55.54

biceps skrev:Det skall det vara enl bilregistret, E klass W124 Fordonsår: 1996 med nya 16v motorn som sitter i from 96, enl Mercedes


Alltså: Bilregistrets fordonsår och andra angivelser skall tas med en nypa salt. Det enda dom håller något så när koll på är chassinumret. Kan det vara så svårt att ange chassinumret, då är alla diskutioner eliminerad.

Jag har t.ex. en 4-hjulsdriven Daimler Benz 107 (300 SL), - enl bilregistret :twisted: :twisted: Goddag yxskaft :mrgreen:
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-02-20, 20.22.54

ursäkta fanns tydligen nån tillverkad 96

sj

Modell Produsert Modell Produsert
Sedan T-modell
200 D 01/1985-08/1989 ------------------ 200 TD 11/1985-08/1989
200 D 09/1989-07/1993 ----------------- 200 TD 09/1989-06/1991
E 200 Diesel 07/1993-08/1995 ----------------- 250 TD 10/1985-08/1989
250 D 05/1985-08/1989 -------------- 250 TD 09/19 89-07/1993
250 D 09/1989-07/1993 ------------------ E 250 Diesel 07/1993-02/1996
E 250 Diesel 07/1993-06/1996 ------------- 250 TD Turbo 06/1990-07/1993
250 D Turbo 08/1988-08/1989 -------------- E 250 Turbodiesel 07/1993-01/1996
250 D Turbo 09/1989-07/1993 -------- 300 TD 08/1986-08/1989
E 250 Turbodiesel 07/1993-06/1995 ------------ 300 TD 09/1989-08/1993
300 D 01/1985-08/1989 ----------------- E 300 Diesel 07/1993-02/1996
300 D 09/1989-07/1993 -------------- 300 TD Turbo 06/1986-08/1989
E 300 Diesel 07/1993-08/1995 ------- 300 TD Turbo 09/1989-07/1993
300 D 4MATIC 03/1987-08/1989 --------- E 300 Turbodiesel 07/1993-02/1996
300 D 4MATIC 09/1989-06/1991 -------- 300 TD Turbo 4MATIC 08/1987-08/1989
300 D Turbo 04/1986-08/1989 ---------------- 300 TD Turbo 4MATIC 09/1989-07/1993
300 D Turbo 09/1989-07/1993 ------ E 300 Turbod. 4MATIC. 07/1993-03/1995
E 300 Turbodiesel 07/1993-06/1995 ------ 200 T 11/1985-08/1989
300 D Turbo 4MATIC 03/1988-08/1989 ........ 200 T 09/1989-05/1990
300 D Turbo 4MATIC 09/1989-07/1993 ------ 200 TE 10/1988-08/1989
E 300 Turbodiesel 4MATIC 07/1993-03/1995 ------ 200 TE 09/1989-10/1992
200 01/1985-08/1989 ----------------- 200 TE 09/1992-07/1993
200 09/1989-06/1990 ------------- E 200 07/1993-02/1996
200 E 07/1985-08/1989 ---------------- 230 TE 10/1985-08/1989
200 E 09/1989-10/1992 ---------------- 230 TE 09/1989-10/1992
200 E 09/1992-07/1993 ------------- 220 TE 09/1992-07/1993
E 200 07/1993-08/1995 ---------------- E 220 07/1993-02/1996
230 E 01/1985-08/1989 --------------- 280 TE 09/1992-07/1993
230 E 09/1989-10/1992 --------------- E 280 07/1993-02/1996
220 E 09/1992-07/1993 ---------------- 300 TE 11/1985-08/1989
E 220 07/1993-06/1996 ---------------- 300 TE 09/1989-10/1992
260 E 09/1985-08/1989 ---------- 300 TE 4MATIC 04/1987-08/1989
260 E 09/1989-10/1992 ------- 300 TE 4MATIC 09/1989-07/1993
260 E 4MATIC 04/1987-08/1989 ------ E 300 4MATIC 07/1993-04/1995
260 E 4MATIC 09/1989-06/1991 ------ 300 TE-24 09/1989-10/1992
280 E 09/1992-07/1993 ------------ 320 TE 09/1992-07/1993
E 280 07/1993-08/1995 ------------ E 320 T-modell 07/1993-02/1996
300 E 04/1985-08/1989 ------------- E 36 AMG 09/1993-05/1996
300 E 09/1989-11/1992 -----------------
300 E 4MATIC 04/1987-08/1989 ------------- Coupé
300 E 4MATIC 09/1989-07/1993 ------ 200 CE 06/1990-12/1992
E 300 4MATIC 07/1993-04/1995 -------- 200 CE 09/1992-07/1993
300 E-24 08/1989-10/1992 ------ E 200 Coupé 07/1993-03/1996
320 E 09/1992-07/1993 ------------ 230 CE 04/1987-08/1989
E 320 07/1993-08/1995 ------------- 230 CE 09/1989-09/1992
400 E 09/1991-07/1993 ------------- 220 CE 09/1992-07/1993
E 420 07/1993-06/1995 ------------- E 220 Coupé 07/1993-03/1996
500 E 02/1991-07/1993 -------------- 300 CE 04/1987-08/1989
E 500 07/1993-04/1995 ------------ 300 CE 09/1989-10/1992
E 60 AMG 09/1993-11/1994 ------------- 300 CE-24 08/1989-11/1992
320 CE 09/1992-07/1993
Sedan lang ---------- E 320 Coupé 07/1993-03/1996
250 D Lang 05/1990-07/1993 ------- E 36 AMG Coupé 09/1993-05/1996
E 250 Diesel Lang 08/1993-07/1994 ------
260 E Lang 05/1990-09/1992 ----- Cabriolet
280 E Lang 11/1992-07/1993 300 CE-24 Cabriolet 03/1992-07/1993
E 280 Lang 07/1993-07/1994 -- E 200 Cabriolet 07/1993-07/1997
E 220 Cabriolet 06/1993-07/1997
E 320 Cabriolet 09/1993-06/1997
E 36 AMG Cabriolet 09/1993- 06/1997
Senast redigerad av sl500 2012-02-20, 20.37.37, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5720
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Övervarvnings skyddet i E200T -96

UNREAD_POSTav biceps » 2012-02-20, 20.29.43

Dom vevaxelgivare jag har sett har haft fyrkantiga kontakter i andra änden av kabeln, men den jag tror går till givaren har rund enpolig kontakt som på bilden, och det är så trångt att man inte kan se givaren, bara känna med fingrarna och det går inte följa kabeln hela vägen.
Användarvisningsbild
biceps
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2012-02-12, 20.07.08

Nästa

Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron