av Jörgen » 2012-02-19, 21.33.23
Hi biceps
Övervarvningsskydd ? ?
Ja, det finns en vevaxelgivare som ger ett s.k. TD-signal till tändmodulet. Denna TD-signal går vidare via diagnosuttaget till bränslereläet och motorstyrboxen N3.
När varvtalet har kommit upp till sin maximala nivå säger bränslereläet stopp och stänger för spänningsmatningen till bränslepumpen och därmed får motorn inget bränsle och dör.
Då finns det en del ljushuvuden som skaffar sig ett nytt (begagnad) bränslerelä på e-bay, blocket eller var vet jag i den tro att bränslerelä är lika med bränslerelä och då går motorn igen, - kanske. Men dom glömmer att se till att det verkligen är det relä som hör till just den specifika bilmodell, då reläet räknar pulsar från TD-signalen och när TD-signalen kommer upp till reläets förinställda nivå blir det stopp.
Ett relä kan vara avsedd för 6550 v/min. och ett annat för t.ex. 5780 v/m.
Det är alltså bränslereläet som är övervarvningsskyddet.
Reläet har en del andra uppgifter, som t.ex. signal till kallstartventil, levererar spänning till tillsatsluft samt stänger av pumpen om det inte kommer några tändimpuls.
Om du har reläproblem, kan du öppna reläet och studera det med en urmakarelupp. Felet ligger oftast i en kall lödning på kretskortet från och till stift 30 och 87.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.